Одним з основних принципів
роботи психолого-медико-педагогічної консультації є консультування батьків з
питань корекційно-реабілітаційної допомоги дітям з порушенням психофізичного
розвитку та консультативно-педагогічної підтримки сімей в яких є діти з
особливими потребами. Значна частина батьків відмовляються віддавати дитину,
котра потребує корекційного навчання, в спеціальний дошкільний заклад
компенсуючого типу або спецшколу-інтернат, які, як правило, віддалені від місця
проживання. Але, дошкільні заклади загального розвитку та загальноосвітні школи
поки-що не є в стані по-справжньому забезпечити інтегрування дитини з
особливими освітніми потребами і її фахове корекційне навчання та виховання.
За таких умов зростає роль
ПМПК в забезпеченні консультативної допомоги як педагогам, вихователям, так і
батькам.
З допомогою
психолого-медико-педагогічноі консультації( ПМПК) створеної при відділі освіти,
лікарів-спеціалістів районної лікарні намагаємось виявляти сім’ї, в яких
виховуються діти з психофізичними порушеннями, і налагодити з ними співпрацю.
Проте, частина батьків із власної ініціативи звертається за допомогою в ПМПК з
проблемами:
- відставання дитини у
психічному розвитку в цілому або окремих процесів;
- поведінки, адаптації в
колективі;
- поганої успішності,
загальної або парціальної;
- небажання учня ходити до
школи;
- готовності дитини до
шкільного навчання;
- психічні порушення
(страхи, негативізм, неврози тощо);
- соціальних питань.
У консультації батьки
ознайомлюються з:
- нормативними документами,
які гарантують матеріальну допомогу і соціальний захист сім’ї і дитини;
- різними типами закладів
системи освіти, охорони здоров’я та соціального захисту.
Консультування може бути
одноразовим у випадках, коли дитина відповідного віку і з порушеннями, які не є
перешкодою для скерування її у спеціальний дошкільний заклад, групу або
спеціальну школу-інтернат і батьки на це дають згоду. Багаторазовим – коли
батьки прагнуть отримати спеціальні знання для корекційної роботи з дитиною в
родині.
Крім отриманих знань з
питань ранньої корекції порушень розвитку дитини, батьки навчаються мислити,
позбавляються одностороннього підходу, вчаться любити дитину такою, якою вона
є.
Модель ранньої корекції
дітей з вадами у розвитку будується як багаторівнева система психічних
утворень, що забезпечують безболісне входження дитини у світ предметів та
людських стосунків через включення її у доступну діяльність. Базовим положенням
при цьому є вчення про особливу пластичність та гнучкість центральної нервової
системи в ранньому віці, про значення сенситивних періодів у розвитку різних
психічних процесів, їх стадіальний, багаторівневий характер.
Особливу увагу приділяємо
консультуванню родини, якщо дитина виховується в домашніх умовах. На основі
отриманих даних при первинному обстеженні психічних функцій , емоційного,
мовленнєвого, фізичного і сенсорного розвитку, соціальної адаптованості дитини
розробляємо індивідуальну програму розвитку, яка в процесі роботи, спостереження
за малюком в динаміці змінюється і вдосконалюється.
Значна частина батьків,
діти які мають не різко виражені порушення психофізичного розвитку, звертаються
в ПМПК, мовляв, дитина має погану пам'ять - не запам’ятовує віршів, казок,
тощо. Ми обстежуємо дитину і роз’яснюємо батькам, що для розвитку пям’яті
потрібен розвиток мислення, бо при недостатньому розумінні матеріалу можливе
лише механічне, непродуктивне запам’ятовування. Наголошуємо, що не слід
змушувати дитину запам’ятовувати поняття без достатнього розуміння тих ознак,
які його визначають, бо таке використання понять мало що дає для розвитку
дитячого мислення.
Рекомендуємо батькам
послідовно й систематично допомагати малюкові розвиватися, враховуючи, що
батьки краще, ніж будь-хто інший знають свою дитину. Ми допомагаємо
зорієнтуватися, що їхня дитина вже вміє, а чого не вміє, а чого їй ще потрібно
навчитися, які завдання будуть корисними. .
На основі діагностичного
обстеження дитини в психолого–медико–педагогічній консультації складається
протокол діагностичного засідання та робиться рекомендаційний висновок про
характер відхилень у її розвитку та форму організації корекційного навчання ,
лікування та виховання дитини з урахуванням її індивідуальних особливостей і
психічних можливостей. Висновок видається батькам (або особам, які їх
замінюють). На підставі цього документа дитина навчається в межах свого
індивідуального навчального плану ( в логопедичній групі дошкільного
навчального закладу , удома, у школі, у навчально–реабілітаційному центрі тощо),
і крім цього отримує ще й логопедичну, корекційну, реабілітаційну допомогу для
оволодіння навчальним матеріалом. Остаточне рішення про форму навчання
приймають батьки ( або особи, які їх замінюють), після того, як вони
усвідомлять для себе її необхідність.
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Поради батькам
ЯКІ МАЮТЬ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИВМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
У процесі виховання та догляду дитини ви маєте бути уважними, спостерігаючи за відповідністю (чи невідповідністю) психофізичного розвитку її віку; відстежувати своєчасність проходження основних етапів розвитку (коли почала сиділи, вставати, фіксувати погляд, стежити за рухом іграшки, брати її в руку, координувати рухи руки і погляду, коли з’явилися агукання і лепет, перші слова тощо).
Зверніть увагу на емоційний розвиток дитини. Якщо в її поведінці вчасно не формуються такі яскраві вияви емоційного розвитку як усмішка, інтерес до обличчя людини, впізнавання близьких, адекватний відгук на вплив ззовні; спостерігається пасивність у контактах з оточенням, або, навпаки, надмірна збудливість, - це має насторожити вас. Не розцінюйте ці тривожні тенденції як прояв особливого характеру малюка.
Ви, як батьки маєте правильно розуміти суть порушення дитини, а також відповідні особливості її розвитку.
В одних випадках дитині не приділяють достатньої уваги: не розуміючи особливостей її розвитку, не вміючи знайти до неї правильний підхід, батьки виховують її стихійно, під впливом обставин. Це, звісно, призводить до того, що вона відстає в розвитку, часто неадекватно реагує на певні вимоги.
В інших обставинах батьки надмірно опікають, оберігають від усіляких труднощів, намагаються все зробити для неї і замість неї. Вони стають очима, вухами, руками…
Відтак діти стають безпорадними і також відстають у розвитку. Термін «сліпа любов».
Ось чому ви маєте докласти максимум зусиль для фізичного, розумового та емоційного формування малюка, зважаючи на те, що процес буде тривалим і непростим.
Якщо ви будете терплячим і не квапитимете дитину, вона поступово навчиться всього.
Намагайтесь зробити так, щоб малюк постійно відчував, що спілкування з ним приносить вам радість. Так йому буде значно легше навчатися.
Поради батькам.
Якщо ваша дитина народилась не такою, як інші.
Якщо ваша дитина народилась не такою, як інші, ви, безумовно, матимете проблем більше, ніж інші батьки. Перед вами, напевно, постануть запитання, на більшість із яких не зможете знайти відповіді одразу: «Чому це сталося з моєю дитину?»,»Чи немає в тому , що сталося, нашої вини?»,»Чи можна щось зробити для того, щоб урятувати дитину, виправити відхилення?»,»Якою виросте моя дитина, як складеться її доля?», «Як жити далі?».
Такі проблеми хвилюють багатьох батьків, адже щодня на світ народжуються немовлята, яких ми називаємо дітьми з особливими потребами, На них, як і на кожного малюка, чекає своя неповторна доля. Однак для того, щоб спробувати зробити його щасливим, вам необхідно реально оцінювати ситуацію і не впадати у відчай, Адже стрес через інвалідність переживають батьки, а не малята. Бо якщо дитину просто люблять усі, хто її оточує, піклується про неї, вона не усвідомлює того, що чимось відрізняється від більшості.
Пам’ятайте: ви не самі. За всю історію розвитку суспільства набуто цінний досвід лікування, догляду та виховання таких дітей.
Немає коментарів:
Дописати коментар